KK - Kundasang - Mamutik + Manukan islands

5h 4m to sabah we go

Percutian kali ini adalah yg pertama kalinya untuk kami berempat. Kami memilih percutian pertama ke kk. Dengan 5h 4m kami merancang dengan teliti dari awal lagi segala perbelanjaan sebelum ke sana.gandingan mantap kami dengN peranan masing2 saling berusaha untuk mendapatkan maklumat telah menjadikan percutian ini berjaya dan sangat menggembirakan...kami semua sangat berpuashati

berikut kami kongsikan bajet sebenar kami selama 4m 5h di kota kinabalu, kundasang. manukan dan mamutik island. Disini ingin kami maklumkan bahawa segala perancangan dan tempahan awal lebih memudahan urusan percutian anda. kami telah berjaya melakukannya bersama.

24 april 2015 Kota Kinabalu Town
 rm70 / sebilik 2 org  - rm 35 seorang - kami telah memilih perkhidmatan tambang murah airasia untuk ke sana dengan harga lebih kurang kurang dari rm100 utk pergi balik.(pastikan beli ketika promosi utk memastikan bajet tidak lari)
- penerbangan kami sampai pada lewat petang lebih kurang pukul 4pm. jadi kami memilih untuk saty di hotel bajet pada hari pertama ini. lagipun sekadar utk merehatkan diri je. hotel somido yg terletak dekart je kat kawasan pasar filifina, kedai makan dan edai cenderahati. boleh jalan kaki je ke situ.. aktiviti pada petang n malam ini adalah free n easy je..penat kami balik rehat and tido coz esok pagi kami akan ke kundasang.malam itu kereta sewa dihantar oleh pemiliknya ke hotel. kami sangat bertuah dapat menyewa kereta dan mendapat servis yang sempurnA seperti ini. Harga kereta hanyalah rm90 sehari disewa selama 3 hri. harga pada aslnya adalah rm100 tapi mendapat diskaun dengan rm 90 sebab sewa banyak hari.

25 april 2015 Kunadasang, Nabalu, Taman Negara Kinabalu, Hot Spring Park , jambatan tamparuli,rumah terbalik

rm 80 sebilik 2 org - rm 40 seorang
kami memulakan trip naik ke kundasang selepas bersarapan pagi di bandar KK. drive sendiri cipun adalah pilotnya hehehe. sebelum itu sempat singgah di tamparuli dan bergambar kenangan di jambatan tamparuli yg famous tu,kemudian kami ke rumah terbalik sabah yg terkenal hahaha... kemudian singgah juga ke Kinabalu National Park seketika. sempat juga singgah2 di pekan nabalu sekejap.tapi masa ni mmg x beli lagi.
Check ini di homestay bajet juga yg view nya boleh tahan dengan pemandangan sejuk damai hijau mengadap gunung serta lereng bukit serta gerai2 tepi jalan yg menjual bunga dan sAYURNA hijau.
Tengahri pas rehat kejap kami makan ke pekan ranau. disana ada pilihan sikit nak makan. lepas tu apalagi kami singgah di hot springs berendam air panas dikaki gunung kinabalu. sebelum balik singgah ke kolam spa ikan berdekatan.
Petang sebelum balik ke homestay kami singgah membeli makanan untuk dibawa pulang di pasar malam berdekatan.Makanan yg kami beli agak banyak sbab konon2 nak ala2 bbq malam tu di beranda homestay kami sambil melihat view yg indah. suasana di undasang sangat sejuk. pastikan bawak baju sejuk cukup2.sejuk bukan mcm kat cameron tapi mcm kat genting hehehehe.
Esoknya pagi2 lagi selepas checkout dr homestay kami ke kundasang dairy farm.
minum susu segar disitu.aiskrim susu.bergambar ala2 macam kat New Zealand...hihihi
kemudian suinggah di pekan nabalu beli cenderahati disitu.

26 - 28 april 2015 KK Town

Check in di Hotel Seri Borneo. dengan harga rm220 sebilik untuk 2org.
Hotel ni brulah selesa sikit dr hotel hr pertama hehehe....harga pun boleh tahanlah...malamnya sempat makan2 dan shopping skit.

27 april 2015 Pulau

rm 55 seorang utk pakej 2 buah pulau termasuk snokerling. kalau xde snorkeling hanya rm25 sahaja. ada 3 pulau disediakan tapi kami memilih dua pun dah cukup penat
paginya 28 hb tu awal pagi da gerak ke pulau. pulau pertama adalah mamutik.kami dijemput oleh encik ali yg kami sewa boat dan pakej pulau termasuk snorkerling.Disini seronok sikit sebab cetak airnya walaupun jauh dari pantai. org2 yg xreti berenang bestla.
pulau kedua pula manukan. agak cantik dari mamutik.tapi dalam sikitlah...huhu agak takut jugak tapi berjaya mengatasi ketakutan hahaha....dr mula sampai akhir masa kami dalam air je x kuar2..mmmg sampai mengeletar sejuk hahaha....
Balik ke KK town dalam 5pm.mandi dan bersiap untuk kuar mam sambil2 singgal di pasar filifinnya beli apa yang patut nak bawak balik. malamnya karoke sampai pagi. Tak tido sangats ebab 5am dah kene g airport untuk balik.penerbangan awal pagi sebab tu je tikat murah hueheuehue...

28 april 2015

Check out seawal jam 5am. sebab fly kol 730 n 800 am me yg last 9am.fly trus ke kl x singgah pun sarawak hahahaha.....
percutiannya sangat murah rm350 lebih kurang

dibawah saya kongsikan gambar kenangan semasa bercuti di sabah.jgn jeles tau...

us : dari kiri cipunz , me n darh rose

sungguh tak sangka berjumpa buatnkali pertamanya setelah lebih 10thn
di kota kinabalu international airport

SempaĆ¾ berselfie n wefie di jambatan gantung tamparuli

Cik me n nur ats jambatan gantung tamparuli

Popular posts from this blog

to pangkor island we go yehaaa